joi, 25 septembrie 2008

schimbare lichid de frana


Lichidul de frina si ambreiaj trebuie inlocuit la 2 ani. Altfel absoarbe umiditate, isi pierde calitatile si mai grav poate produce coroziuni in cilindri receptori de frina cu consecinte total neplacute, etc...,etc...

Mai toata lumea inlocuieste lichidul de frina prin metoda cea mai la indemina dar si uneori cea mai costisitoare (mai tirziu)  :
1) un operator apasa frina, se face presiune in sistem si
2) al doilea operator desface supapa de pe cilindrul receptor si lichidul de frina este recuperat printr-un furtun sau tisneste prin imprejurimi.

Multi am auzit: "apasa", "dai drumul" , repetat de actionarea supapei cilindrului de frina de fiecare data.

Metoda este TOTAL CONTRAINDICATA deoarece:
1) Pedala de frina va fi actionata la maxim, garnitura de cilindrului pompei va parcurge o distanta neobisnuit de mare si mai ales va lucra intr-o zona in care "NU A MAI FOST", nu a mai lucrat, nu este rodata si sigur nu e recomandata.
Aceasta zona, care in timp, ani, poate devini usor coroziva actioneaza ca un "smirghel" pe garnitura pompei de frina.
In plus cursa mare pe o zona care nu a fost lubrifiata cu lichid de frina va crea o UZURA MARE acestei garnituri.
2) Forta uneori prea mare cu care se actioneaza asupra garniturii pompei - se apasa exagerat citeodata - mareste si mai mult uzura acestei garnituri.
3) In urma actionarilor repetate (poate 10 - 15 la fiecare roata), la fiecare "apasa", "dai drumul" se uzeaza filetul supapei aerisitorului sau zona de etansare.

CONSECINTE:
Depinzind de factorii prezentati mai sus, sigur viata garniturii cilindrului pompei de frina este scurtata sau se poate strica un aerisitor al cilindrului receptor.

Ei bine vor spune unii, dar la ambreiaj cum de functioneaza atit de mult garnitura si pe o cursa asa de mare?
Foarte corect, cursa este mare dar si suprafata cilindrului este extrem de prelucrata chiar de garnitura. In plus la fiecare actionare suprafata cilindrului este unsa cu lichid de frina (ambreiaj) si practic garnitura "merge" pe o pelicula foarte fina de lichid si uzura ei este ff mica. Fapt dovedit de practica.

ALTERNATIVE:
1) Service dotat in care se foloseste aparatul de inlocuit lichidul de frina si ambreiaj sub presiune - ideal dar uneori nu chiar la indemina.

2) Cumpararea unui aparat "one man operator" cu care un singur operator inlocuieste lichidul de frina. Costa cam 50Euro dar in Ro n-am gasit inca.

3) Confectionare rapida (vezi poza atasata)
Materiale:
- o sticla de pet de 1,5l (e mai rezistenta)
- o pompa de masina cu supapa,
- un capac de rezervor de lichid de frina si ambreiaj - IMPORTANT la E46 se potriveste cel de Dacie si costa 3RON, sau Cielo, sau se confectioneaza,
- furtun transparent (am gasit la supermaket furtun transparent la metru 1,9 RON/m)
- un manometru sa poti citi cit mai clar 0,5 - 2 bar,
- niste stuturi care pot fi inlocuite cu valve de bicicleta sau masina,
- un lipici etansant, ideal din 2 componenti,
- o garnitura de cauciuc, poate fi si din camera de bicicleta sau masina, pentru capacul de rezervor,
- putina rabdare si citeva incercari.


FUNCTIONARE
Se face presiune cu pompa. Se verifica la manometru - la BMW max. 2 bar. Lichidul din pet este trimis sub presiune, ca la un sifon, prin furtun, in capacul cu stut in vasul rezervor de lichid de frina.
Se desface aerisitorul cilindrului de frina la roata cea mai departata, Dr. spate. Lichidul va fi recuperat intr-un vas. Cind lichidul iese curat se inchide aerisitorul. Se repeta operatia la Stg. Spate, Dr. Fata, Stg. Fata si ambreiaj - aici accesul e mai greu.


RECOMANDARI:
Lichidul de frina dauneaza grav vopselei masinii - fiti foarte precauti.

Verificati intii ca sistemul este perfect etans.

Faceti o proba doar cu aer si tot sistemul montat. Presiunea trebuie sa se mentina!! Sa fiti sigur ca nu sunt scurgeri.

Dupa ce alimentati petul (sticla de plasic) cu lichid, aveti 2 posibilitati:
1) daca sticla e cu gura in sus se trimite lichid de frina sub presiune,
2) daca intoarceti sticla cu gura in jos se trimite aer sub presiune.

Daca sunt ceva scapari de aer pe la capac din cele 2 manevre puteti mentineti nivelul lichidului de frina in rezervor.
Daca sunt ceva scapari de aer comprimat la capac fiti atenti, daca iese aer nu e nimic, dar daca se termina aerul din rezervor va iesi lichid de frina si va murdareste masina.
Pregatiti-va pentru ce e mai rau: scurgeri de lichid: Sa aveti apa la indemina, citiva litri cel putin.
Sa aveti cirpe de sters la indemina
Supravegheati nivelul lichidului de frina din rezervor! Sa nu scada sub minim!!! Daca patrunde aer acesta iese greu din ABS.

Chiar daca capacul nu este perfect etans puteti folosi dispozitivul, intoarceti sticla si trimiteti aer din cind in cind, cind scade nivelul lichidului in rezervor puneti sticla cu gura in sus si trimiteti lichid.

In general e nevoie cam de 200 ml lichid la fiecare roata, cu 1 litru inlocuiti lichidul la 4 roti si ambreiaj.

Sistemul merge perfect. Este foarte curat, totul este transparent si vezi exact ce faci. Eu l-am folosit cu succes la 3 BMW-uri si am folosit presiune de 2 bar ca in carte. Dar pentru siguranta - mi-a fost frica sa nu se sparga capacul de rezervor de Dacie - am micsorat presiunea la 0,7 bar. Lichidul poate fi inlocuit si la 0,5 bar dar o viteza ceva mai mare curata mai bine sistemul. Am inlocuit fara probleme lichidul de frina, nu am avut probleme cu ABS sau DSC.
Pet-ul rezista si la presiune mare, sunt unii care il folosesc sticle de 2 litri la sifoane si sifonul atinge si 8 bar.
Pentru siguranta am folosit un pet de 1,5 litri, are diametrul mai mic si solicitarile materialului sunt mai reduse.

Dispozitivul urmator, mai avansat va fi faut dintr-o pompa de spray, cumparata din supermarket (vezi poza 2).

Daca incercati, faceti incercari doar cu aer prima oara si fiti precauti - nu strica!





( sursa: aici )

Niciun comentariu: